“Mevrouw, ik heb zelf een toets in goformative gemaakt …”

Mevrouw, ik heb zelf een goformative gemaakt over hoofdstuk 3, want u zegt dat het maken van toetsvragen een goede oefening is voor het proefwerk. Wilt u mijn toets maken?”

In oktober schreef ik op dit blog over goformative en ik ben nog steeds ontzettend enthousiast over deze tool! Vandaag kwam er een brugklasleerlinge naar me toe en zij vertelde dat ze als oefening zelf een goformative gemaakt had. Dat kan natuurlijk ook! En ook superleuk dat ze het helemaal uit zichzelf gedaan had. Het lijkt me een hele mooie werkvorm om leerlingen in een van de laatste lessen voor een toets een korte goformative-toets voor elkaar te maken en ook elkaar van feedback te voorzien. Dat ga ik in januari zeker een keer uitproberen!

Het zal natuurlijk niet vervangen dat ik zelf toetsen blijf maken en feedback blijf geven, want dat vind ik heel waardevol in het leerproces en zo kan ik als docent ook monitoren waar de klas als geheel of individuele leerlingen moeite mee hebben. Als er wiskundedocenten toetsen in goformative willen uitwisselen, graag! Ik heb tot nu toe toetsen gemaakt bij Getal & Ruimte 1 vwo (1 havo/vwo) hoofdstuk 1,  hoofdstuk 3 en hoofdstuk 4 en wil die gerust met je delen! Laat maar weten d.m.v. een reactie op mijn blog of via mijn Facebookpagina!

Plaats een reactie