Maak een sociogram van je groep met Sometics!

Met Sometics kun je eenvoudig en snel inzicht krijgen in de groepsdynamiek in je (mentor)klas. In de eerste periode van het schooljaar vindt de groepsvorming plaats. Het kan als leerkracht of mentor heel nuttig zijn om inzicht te krijgen in deze groepsdynamiek: wie met wie wil omgaan, maar ook wie valt mogelijk buiten de groep. Als je als mentor inzicht hebt in deze dynamiek, kun je hier vervolgens ook wat aan doen. 

Fictieve namen en antwoorden!

Voorbeeld Sometics met fictieve namen en antwoorden.

Sometics biedt een gratis account en verschillende upgrades. Ik heb alleen nog gewerkt met het gratis account waarmee je voor één klas een standaardtest kunt afnemen. Deze bestaat uit vier vragen, waarbij de leerling telkens precies drie namen moet aanklikken: Met wie wil je in je vrije tijd omgaan? Met wie juist niet? Met wie wil je samenwerken? Met wie juist niet? Als docent krijg je vervolgens een samenvatting met dingen die opvallen: Leerlingen die positief voor elkaar kiezen (vrienden), koppels waarvan de een de ander positief kiest en omgekeerd juist negatief en ook leerlingen die vaak positief genoemd worden, die vaak negatief genoemd worden of leerlingen die juist heel weinig genoemd worden. Daarnaast kun je ook het volledige resultaat als tabel weergeven, waarbij heel handig de jongens bij elkaar staan en de meiden bij elkaar staan.

Je kunt leerlingen de test laten maken op hun eigen device, kies dan voor de optie met een groepscode, schrijf/projecteer deze op het bord en dan kunnen leerlingen de test meteen invullen. Dit kost ongeveer 5 minuten (vooruit voor de heel lange twijfelaars iets langer). Ook kun je de leerlingen een voor een op 1-3 computers laten invullen of een code naar je leerlingen mailen.

Doordat elke leerling bij elke vraag verplicht drie antwoorden moet geven, voorkomt de test dat leerlingen sociaal wenselijk antwoorden. Gemiddeld zal elke leerling dus drie keer positief en drie keer negatief gekozen worden. Zo werkt het in een echte groep natuurlijk nooit. De populaire leerlingen worden bijna niet negatief gekozen en anderen dus vaker. Wat mij opvalt is dat in een onderbouwklas jongens vaak meisjes negatief kiezen en andersom. Hier is meestal niet zoveel aan de hand. Ook een leerling die veel zijn eigen gang gaat, kan door veel leerlingen als negatief gekozen worden (want ze moeten toch iemand kiezen). Het niet zo hoeft te zijn dat deze leerling echt gepest of buitengesloten wordt. Maar wanneer een leerling zelf ook aangeeft dat hij/zij niet zoveel aansluiting heeft, is het natuurlijk wel belangrijk om hier samen met deze leerling wat aan te doen. Sometics is in mijn ogen heel geschikt om patronen te signaleren, maar niet om echt conclusies aan te verbinden.

Plaats een reactie