Plannen, adaptieve studiewijzers en blended learning

Ik ben al een tijd op zoek naar dé tool om het werk voor mijn leerlingen te organiseren en plannen, die ook nog eens adaptief in te richten is. Helaas heb ik de ideale tool nog niet gevonden, maar ik kom wel steeds meer in de buurt! 

Al eerder schreef ik over Blendspace, de voordelen hiervan zijn dat het er mooi uit ziet, het intuïtief werkt en je tussentijds de studiewijzer aan kunt passen. Nadelen zijn er helaas ook, zo is Blendspace bijvoorbeeld lastig adaptief te maken en kun je de voortgang van de leerlingen niet zien.

Begin van dit jaar heb ik daarom de Lessonplans van Symbaloo geprobeerd. Een planner is hier een groot speelbord waar de pion van de leerling over beweegt. In elk blokje neem je een stuk van je lesmateriaal op. Je kunt ook een vraag stellen en op basis van het antwoord de leerling naar een bepaald volgend blokje sturen. Helaas is het wat gekunseld om hier een test van meer vragen van te maken, al lukt dit wel als je een Formative gebruikt. Helaas loop Lessonplans regelmatig vast, waardoor leerlingen opnieuw moeten beginnen. Dit levert ook veel vervuiling in de statistieken op, waardoor je toch geen overzicht krijgt. In plaats van het beoogde hulpmiddel, werd het helaas eerder een excuus om geen huiswerk te doen. Mijn vwo-brugklassers werden er eerder door gedemotiveerd dan gemotiveerd.

Nog steeds op zoek naar de ideale planningstool bedacht ik me tijdens een sectievergadering dat ik niet wil dat de tool een soort afvinken wordt van wat er af is, maar dat leerlingen zich meer bewust worden van het leerdoel en of ze dit beheersen. Voor het afgelopen hoofdstuk heb ik daarom een soort Scrum bord in Trello gemaakt. Ik schreef eerder al over Trello als planningstool bij samenwerken, maar in dit geval werken de leerlingen allemaal aan hun eigen bord. En hoewel Trello hier niet voor gemaakt is, werkt het eigenlijk wel heel goed!

Voor een nieuw hoofdstuk maak ik een nieuw Trello bord met drie lijsten: ‘nog te doen’,
‘mee bezig’ en ‘dit beheers ik’ (bij het komende hoofdstuk voeg ik als vierde lijst ‘dit vind ik nog lastig’ toe). Ik vul de lijst ‘nog te doen’ met kaartjes, voor elk leerdoel een. Op deze kaartjes staat het leerdoel zo smart mogelijk geformuleerd, de oefenstof, de afsluitende opgave, ik voeg links naar bronnen (uitlegvideos, oefenwebsites en formatieve toetsjes) toe en ik plan in wanneer het kaartje uiterlijk af moet zijn. Als het bord af is, zet ik het op openbaar en deel ik de link met mijn leerlingenTrello. Zij hebben allemaal een account en Trello en kopiëren mijn bord naar hun eigen Trello. Vervolgens gaan ze aan de slag met hun eigen bord, door steeds een of een paar kaartjes naar de lijst ‘mee bezig’ te slepen. Ze bepalen zelf hoe ze de theorie bestuderen en hoeveel ze oefenen. De afsluitende opdrachten maken ze verplicht in hun schrift. Als ze deze hebben nagekeken  bepalen ze of ze vinden dat ze het leerdoel beheersen. Zo ja schuiven ze het kaartje door naar de lijst ‘dit beheers ik’, zo nee, dan is het de bedoeling dat ze verder oefenen, een vraag stellen of het kaartje parkeren in de lijst ‘dit vind ik nog lastig’. Ze werken verder tot alle kaartjes inbde lijst ‘dit beheers ik’ staan. Hier kun je de Trello vinden waar mijn leerlingen mee gewerkt hebben.

Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar vind Trello op dit moment de prettigste manier om het materiaal voor leerlingen te ordenen en ze ook zelf inzicht te geven in en verantwoordelijk te laten zijn voor het behalen van hun leerdoelen. Het is jammer dat als de leerlingen eenmaal het bord gekopieerd hebben, je als docent niet meer het bord kunt aanpassen (al kunnen ze wel een nieuw kaartje naar hun eigen bord kopiëren) en je ook de voortgang niet kunt zien. Dit laatste is wel op te lossen door je leerlingen allemaal jou te laten toevoegen aan hun bord. Je krijgt dan wel zelf erg veel borden in je overzicht. Ik doe dit zelf niet, maar bij het rondlopen door de klas, vraag ik regelmatig om mij even te laten zien hoe ver ze zijn.

Mijn leerlingen zijn enthousiast over Trello. Ze zeggen dat het ze overzicht geeft en het werkt tenminste altijd. Ook vinden ze het leuk dat ze zelf de achtergrond een kleur kunnen geven en stickers kunnen toevoegen, etc.

Als iemand nog een andere tool kent om te plannen, materiaal te delen en leerlingen zelf verantwoordelijkheid hierbij te geven, dan hoor ik het graag! Bijvoorbeeld via een reactie op mijn Facebookpagina!

Een gedachte over “Plannen, adaptieve studiewijzers en blended learning

Plaats een reactie