Formative: formatief toetsen!

Op veel scholen zijn we vooral gewend om summatief te toetsen: aan het eind van een hoofdstuk krijgt de leerling een toets en hiervoor een cijfer dat zijn leerrendement meet. Bij formatief toetsen draait het niet om het cijfer, maar om het verstrekken van feedback om het leerproces te versterken.

Je kunt met Formative leerlingen een toets laten maken, meteen de live resultaten bekijken en bijvoorbeeld klassikaal bespreken wat veel fout gaat (of hier een andere werkvorm voor bedenken). Eigenlijk net als je met Kahoot of Socrative zou kunnen. Formative heeft in mijn ogen een aantal grote voordelen t.o.v. de andere tools:

  • Je kunt je leerlingen ook individueel van goede feedback te voorzien.
  • Je kunt de toets zowel in de les (via tablet of laptop) als thuis laten maken.
  • Je kunt ook tekeningen laten maken of plaatjes laten inleveren als antwoord op een vraag.
  • Je kunt open vragen automatisch laten nakijken en ook achteraf antwoorden beoordelen.

Formative werkt net als veel andere tools vrij intuïtief. Je begint met het aanmaken van een eigen aaccout (of gebruik je Google-account!). Als je van plan bent de toets eenmalig te gebruiken, kun je meteen beginnen met het maken van een toets. Ben je van plan om de tool vaker te gebruiken, begin dan met het maken van je klassen.

Er zitten een aantal voorbeeldtoetsen in Formative. Vind je het leuk om mijn toets over meetkunde klas 1 vwo te bekijken, klik dan hier. Een toets in Formative wordt uiteindelijk één pagina met alle onderdelen onder elkaar. Je kunt inhoudelijke onderdelen (plaatje, filmpje, tekst of whiteboard) toevoegen en vragen (open, meerkeuze, juist/onjuist en ‘show your work’). De meerkeuze- en juist/onjuist-vragen worden automatisch nagekeken. De open vragen ook, je kunt meerdere antwoordmogelijkheden invoeren, maar ook achteraf antwoorden nog beoordelen die net afwijken van wat jij hebt ingevuld. De show-your-work-vragen beoordeel je achteraf zelf. Dit kunnen tekeningen zijn (deze optie doet denken aan Nearpod) of de leerlingen kunnen een plaatje inleveren.

Als de toets klaar is, kun je hem toewijzen aan een of meerdere klassen. Leerlingen moeten dan zelf een gebruikersnaam aanmaken en zich aanmelden voor de juiste klas. Als je Formative maar één keer gebruikt, kun je ze ook de rechtstreekse code van de toets geven, dan hoeven ze geen gebruikersnaam te maken en kunnen ze meteen starten. De leerlingen kunnen de toets op elk gewenst moment maken, dus ook thuis. Er hoeft dus geen sessie open te staan.

formativeformative2Als de leerlingen de toets gemaakt hebben, kun jij hun resultaten bekijken en beoordelen. Bij open vragen kun je het antwoord ook schalen (je kunt dus ook 3 punten geven als het maximale aantal punten 10 is). Ook kun je op het tekstballonnetje klikken en leerlingen individueel feedback geven. Als leerlingen terugkeren naar hun dashboard kunnen ze hun
puntentotaal bekijken en door hun toets heen bladeren. Bij de betreffende vraag, zien ze jouw feedback.

Wil je klassikaal iets uit de toets nabespreken? Ook dit kan heel goed. Per vraag kun je een overzicht van alle gegeven antwoorden op het bord projecteren. Je kunt de gegeven antwoorden zelfs anonimiseren als je denkt dat dat voor jouw klas verstandig is.

Door de feedback die je zowel individueel als klassikaal kunt geven, is dit een hele mooie tool om formatief te toetsen!

Meer weten over formatief toetsen? Lees hier en hier verder.

Advertenties

6 gedachtes over “Formative: formatief toetsen!

  1. Pingback: “Mevrouw, ik heb zelf een goformative gemaakt …” | Lestools: lesmateriaal, lesideeën en tools die je les leuker, interessanter of interactiever kunnen maken.

  2. Pingback: Blendspace: je on- en offline lesmateriaal in de Blender! | Lestools: lesmateriaal, lesideeën en tools die je les leuker, interessanter of interactiever kunnen maken.

  3. Pingback: Happy 2017! | Lestools: lesmateriaal, lesideeën en tools die je les leuker, interessanter of interactiever kunnen maken.

  4. Pingback: Plannen, adaptieve studiewijzers en blended learning | Lestools: lesmateriaal, lesideeën en tools die je les leuker, interessanter of interactiever kunnen maken.

  5. Pas wel op met deze tool: dit bedrijf houdt zich niet aan de Europese richtlijnen van de privacywetgeving. Kortom, ze verkopen/delen de informatie die gebruikers invullen.
    Ik ben nog steeds op zoek naar soortgelijke tools.

Laat een reactie achter bij Meneer Spoor Reactie annuleren

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s